MOTOTECHNA

Retro muzeum Brno - Mototechna

Mototechna národní podnik, všemocný moloch, před kterým se stávaly dlouhé fronty. Monopolní státní podnik se za totality zabýval prodejem nejen osobních automobilů a motocyklů pro natěšené domácí motoristy, ale také prodejem náhradních dílů na ně.

V poválečných letech až do začátku šedesátých let fungoval v Československu prodej nových vozů na poukaz, což vyšlo o polovinu levněji než na volném trhu. Samozřejmě pokud tato možnost vůbec připadala v úvahu. K poukazům (často spojeným s následným pořadníkem) se dostali většinou pouze funkcionáři KSČ, výjimky však samozřejmě existovaly.


Retro muzeum Brno - Mototechna

Auta nebyla dostupná takovým způsobem, že člověk přišel do Mototechny a prodejce se mu snažil vnutit nějaké skladové auto, které AZNP vyrobilo a nemělo pro něj zákazníka. Jsme ještě v 70tých letech, kdy byl problém koupit kde co, natož pak auto. Třeba z 65 tisíc korun ceny Škody 120 GLS bylo potřeba složit až polovinu předem jako zálohu, což vám zajistilo zapsání do pořadníku. A pak jste na auto čekali klidně i několik let, protože o auta byl velký zájem, lidé chtěli jezdit a AZNP jich neumělo vyrobit tolik, aby byla domácí poptávka po čemkoli zajímavějším dokonale pokryta.

Retro muzeum Brno - Mototechna
Retro muzeum Brno - Mototechna
Retro muzeum Brno - Mototechna
Retro muzeum Brno - Mototechna
Retro muzeum Brno - Mototechna

SORTIMENT VOZŮ

V 70. a 80. letech se v pobočkách Mototechny více rozšířily nabídky vozů zahraniční výroby. K dostání tak byly například vozy značky Fiat (125 P, 126 P, 127, 128, 500 F, 850), Renault (6 TL, 15 TL, 16), Ford (Cortina 1300), Toyota (Corona 1500 L) či Saab (96). I nadále však s počtem modelů v nabídce vedla automobilka Škoda s vozy 105,120, 110 R, 120 LS, 120 S, 105 S, 105 L, 110 R, 120 GLS, 120 L, 120 LS, 120 S a od roku 1988 také nově Favorit.

K dostání byly ovšem i vozy značek Trabant, Wartburg, Lada, Moskvič nebo Volha.

Retro muzeum Brno - Mototechna

CENY VOZŮ

Ceny vozů v roce 1974:

Škoda 100 45.000 Kčs, Škoda 100L 47.000Kčs, Škoda 110LS 59.000Kčs, Škoda 110R Coupé 79.100Kčs, Trabant 60135.300Kčs, Moskvič 408/1 46.000Kčs, VAZ 2101 Žiguli 58.000Kčs, Wartburg Tourist 61.000Kčs.

Průměrná hrubá měsíční mzda zaměstnanců v civilním sektoru národního hospodářství v roce 1974 činila 2.237 Kčs.

Takže na vůz se muselo šetřit i několik let!

Retro muzeum Brno - Mototechna

POŘADNÍKY

Zájemců o Favorita bylo mnohem více, než vyrobených vozů. Ale vynalézavý lid si pomohl. Před Mototechnou vznikaly jakési lidové samosprávy, které sestavovali pořadníky a prodavači je respektovali.

Nejdříve se zájemci museli zapsat do pořadníku a pak se hlásit, že mají stále o vůz zájem. A teprve potom, mohli být ve frontě na vysněný vůz. Pokud měli štěstí, vůz který vybrali pracovníci, nebo který byl momentálně na skladě, si mohli koupit.


Retro muzeum Brno - Mototechna
Retro muzeum Brno - Mototechna
Retro muzeum Brno - Mototechna
Retro muzeum Brno - Mototechna
Retro muzeum Brno - Mototechna
Retro muzeum Brno - Mototechna
Retro muzeum Brno - Mototechna
Retro muzeum Brno - Mototechna
Retro muzeum Brno - Mototechna
Retro muzeum Brno - Mototechna
Retro muzeum Brno - Mototechna
Retro muzeum Brno - Mototechna
Retro muzeum Brno - Mototechna

Zdroj: ČT, Český rozhlas, YouTube, archiv Retro muzeum Brno, SocíkStyl Blog, FCB Retrománie a Retro poklady, Mototechna